Робота з молодими педагогами
РОБОТА З МОЛОДИМИ ПЕДАГОГАМИ
У Люботинському міському Будинку дитячої та юнацької творчості
Особливе місце в
системі вдосконалення освітнього процесу закладу позашкільної освіти займає
організація методичної допомоги педагогу.
У роботі з молодими фахівцями використовуються різні форми: лекції, дискусії, обмін досвідом, практикуми, консультації, обговорюються питання з методики планування занять, проводяться арт-терапевтичні заняття, тренінги на зняття емоційної напруги, на професійне вигоряння, тощо.
Організовуються консультації з:
- оформлення необхідної документації (журнали гурткової роботи, плани з самоосвіти, особисті портфоліо керівника гуртка, тощо);
- складання календарно-тематичних планів.
Проводяться практикуми з:
- розробці планів освітньої діяльності на рік;
- планування та проведення навчальних занять;
- проектування методичної структури заняття, виховного заходу, тощо;
- планування обліку знань, тощо.
Молодим фахівцям видаються пам'ятки та тематичні методичні рекомендації, поради, тощо.
На початковому етапі проводяться індивідуальні бесіди, виявляються схильності й особисті інтереси. Перші зустрічі - це установка на систематичну самоосвітню роботу, на самоаналіз та самооцінку. У процесі таких бесід з'ясовується, як педагог оцінює свою підготовленість до ведення конкретних занять; визначається, яка першочергова допомога йому потрібна, і як в майбутньому раціональніше використовувати його в громадській роботі.
До початку занять педагога знайомлять з приміщенням, в якому він буде працювати, з єдиними вимогами, які існують в закладі позашкільної освіти, з традиціями, з розпорядком дня, з методичними досягненнями педагогічного колективу, з роботою методичних об'єднань, з матеріально-технічною базою закладу.
Методист, заступник директора, члени методичної ради надають консультації педагогу з різних питань навчально-виховної роботи. Обговорюються питання:
• підготовка до занять, дидактичні вимоги до складання плану занять;
• приблизна програма вивчення індивідуальних особливостей дітей різних вікових категорій;
• здійснення диференційованого та індивідуального підходу у навчанні;
• шляхи реалізації психолого-педагогічних вимог до заняття у закладі позашкільної освіти;
• критерії в оцінці занять.
Початківця-педагога необхідно познайомити з методичною базою закладу, з наявними наочними посібниками, з розкладом занять.
Крок за кроком, відвідуючи заняття, переглядаючи плани, перевіряючи знання дітей, можна забезпечити індивідуальне зростання педагога з урахуванням його особистих якостей, рівня розвитку, педагогічних даних, складу характеру. Тільки шляхом самоосвіти і творчих пошуків педагог зможе прийти до своєї майстерності.
План роботи
школи молодого педагога
Люботинського міського Будинку
дитячої та юнацької творчості
на 2024-2025 навчальний рік
Мета: прискорення процесу адаптації молодих спеціалістів до навчально-виховної діяльності в позашкільному навчальному закладі, надання практичної допомоги малодосвідченим педагогам, розвиток творчого потенціалу молодих педагогів, удосконалення їх професійних компетенцій для успішного застосування на практиці сучасних освітніх технологій та впровадження в роботу інноваційних педагогічних технологій щодо формування ключових компетентностей вихованців.
Завдання:
- створення молодим та малодосвідченим спеціалістам умов для набуття практичних навичок, необхідних у педагогічній роботі на посаді, яку вони займають;
- вивчення й використання в практиці сучасних досягнень психолого-педагогічної науки та перспективного педагогічного досвіду;
- виявлення ділових рис молодого спеціаліста з метою підвищення відповідальності за оволодіння професійними навичками;
- розвиток ініціативи й творчості, новаторських пошуків керівників дитячих творчих об'єднань;
- опанування методикою організації роботи з самоосвіти.
Основні напрями роботи:
- Поглиблення знань педагогів із психолого-педагогічних основ проведення заняття в позашкільному навчальному закладі.
- Ознайомлення їх з елементами педагогічної техніки, опанування якою дасть змогу усвідомлено добирати необхідні й найбільш доцільні прийоми роботи з вихованцями на заняттях.
- Створення методичного середовища, сприятливого для творчості педагогів
І. Структура методичної роботи з молодими спеціалістами
- Колективно-групові форми роботи.
- Методичні об'єднання
- Тематичні виставки.
- Конкурси педагогічної майстерності.
- Семінари-практикуми.
- Науково-практичні конференції.
- Зустрічі з цікавими людьми.
- Індивідуальні форми роботи.
- Консультації.
- Діагностування
- Наставництво
- Співбесіди
- Самоосвіта
- Участь у педагогічних виставках.
- Творчі звіти
ІІ. Організація самоосвіти школи молодого педагога.
- Курси підвищення кваліфікації
- Участь у проведенні практичних семінарів, майстер-класів, відкритих занять, організаційно-масових заходів тощо.
- Опрацювання літератури
- Участь у роботі педагогічної ради та методичної ради Будинку.
ПОРАДИ МОЛОДОМУ ПЕДАГОГУ
Перед початком занять перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів, чи чисто в приміщенні.
Раціонально використовуйте кожну хвилину заняття. Використовуйте різні форми перевірки завдань. Вводьте систему взаємоперевірки.
На початку поясніть вихованцям мету, завдання заняття.
Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте дітям вирішувати їх самостійно.
Не спішіть виправляти помилку гуртківця, краще, якщо її виправлять інші вихованці.
Намагайтеся організувати самостійну роботу гуртківців під час заняття – пропонуйте вихованцям більше розв'язувати прикладів.
На занятті кожна дитина має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід. Під час використання технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
Під час організації самостійної роботи не квапте гуртківців.
Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
Звертайте увагу на виховні аспекти заняття: працездатність, бережливість, зібраність.
Обов'язково проводьте фізкультхвилинку в середині заняття.
Пам'ятайте: кожне заняття не повинне бути схоже на попередні.
Пам'ятка молодому педагогу
Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця.
Пам'ятай: без знання стану здоров'я дітей неможливе правильне навчання і виховання.
Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.
Вступаючи у контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними.
Пам 'ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій педагога та вихованця залежить успіх справи.
Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців.
Вивчай індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної співпраці.
Карай дитину лише тоді, коли без цього не можна обійтися.
Частіше всміхайся.
Пам'ятай', твоя усмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними тобі приємна, усмішка створює в людей загальний позитивний настрій.
Плануючи свої перші заняття, подумай: як діти повинні поводитися, які звички культурної поведінки для цього слід спеціально виховувати і які з уже наявних треба закріпити.
Пам 'ятай'. якщо педагог не виховує у вихованців певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших кроків виробляй у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички; які види робіт будуть використані й виконані гуртківцями на занятті, що необхідно зробити для того, щоб завдання вони виконували технічно грамотно, яка спеціальна підготовка для цього потрібна.
Пам 'ятай: більшість різних порушень на дітей відбувається через недостатню завантаженість їх корисною, цікавою роботою.
Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, виконуючи ті чи інші завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.
Важливе завдання педагога — передбачити ситуації, які виникатимуть у нього на занятті.
Пам'ятай: помилці легше запобігти, ніж виправити її.
Вчися вислуховувати дітей до кінця навіть тоді, коли, на твою думку, вони помиляються чи в тебе обмаль часу.
Пам 'ятай: кожен вихованець має знати, що ти його вислухаєш.
Пам'ятай: основне призначення оцінки — правильно визначити результати навчання дітей, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.
Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності.
Пам'ятай слова А.Макаренка: «Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої й рішучої вимоги не можна починати виховання колективу». Вимоги мають бути послідовними. Слід добиватися обов'язкового їх виконання від усього колективу, не забуваючи про повагу до особистості вихованців.
Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу заняття.
Пам'ятай слова В.Сухомлинського: «Один із секретів педагогічної творчості й полягає в тому, щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху».
Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко аналізувати весь комплекс як своєї навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти життя закладу, здійснювати творчий пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні.